Mercedes-AMG konzekventně dláždí cestu budoucnosti jízdního výkonu a rozšiřuje své portfolio produktů s akumulátorovými elektrickými vysokovýkonnými modely. Novinkou v programu jsou oba sedany pro podnikatele Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC a Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+. Jsou založeny na elektrické a exkluzivní architektuře luxusní a vyšší třídy Mercedes (EVA2). Řešení specifická pro AMG, zejména v oblasti pohonu, podvozku, brzd, zvuku, designu exteriéru a interiéru, jakož i prvků výbavy, garantují dynamický a emocionální jízdní zážitek AMG.
Autor: Marek PAUCO Publikováno dne bře 9, 2022
Oba nové modely Mercedes-AMG EQE nabízejí koncepci pohonu orientovanou na výkon se dvěma elektromotory. Výkonné elektrické hnací ústrojí (eATS), které obsahuje jeden motor na přední nápravě a jeden motor na zadní nápravě, nabízí zároveň plně variabilní náhon na všechna kola, který přenáší hnací sílu na vozovku ve všech jízdních podmínkách. Výkonové spektrum sahá od 350 kW (476 k) v modelu EQE 43 4MATIC až po 505 kW (687 k) v modelu EQE 53 4MATIC+ s volitelným balíkem AMG DYNAMIC PLUS a funkcí zvýšení výkonu. Maximální točivý moment se pohybuje od 858 do 1000 Nm.
Elektromotory specifické pro AMG pro dokonale vyvážený jízdní výkon
Elektromotory na přední a zadní nápravě, které jsou specifické pro AMG, jsou synchronní motory s permanentními magnety (PSM). Charakteristika, která je důsledně orientována na výkonnost, je patrná již z hodnot výkonu a točivého momentu. Kromě toho se elektrické stroje vyznačují optimální rovnováhou mezi zvýšením výkonu, účinností a zvukovým komfortem. Elektromotory modelu EQE 43 4MATIC jsou nastaveny a řízeny specificky pro AMG. U modelu EQE 53 4MATIC+ disponují elektromotory specifické pro AMG přizpůsobenými vinutími a balíky plechů, vyššími elektrickými proudy a specifickými invertory. To umožňuje vyšší otáčky motoru, a tedy ještě vyšší výkon, který je citelný zejména při zrychlování a maximální rychlosti.
Elektromotor na zadní nápravě je mimořádně výkonný díky šestifázovému provedení, které je založeno na dvou vinutích, přičemž každé z vinutí má tři fáze. Stator s přitahovacím vinutím zajišťuje mimořádně silné magnetické pole.
To vše doplňuje vysoce zatížitelná tepelná koncepce, která umožňuje opakované zrychlovací manévry s neměnným vysokým výkonem. Základem propracované konstrukce je takzvaná vodní kopie v hřídeli rotoru, která zajišťuje chlazení rotoru. Dalšími chladícími prvky v okruhu chlazení, které jsou specifické pro AMG, jsou speciální žebra na statoru a jehlicová struktura kolíkových žeber na invertoru, který je vyroben z vysoce výkonného keramického materiálu. K tomu se přidává výměník tepla převodového oleje: kromě chlazení se při studeném startu olej také předehřívá, aby se zvýšila efektivita
Nová generace akumulátorů s kapacitou 90,6 kWh
Nové modely Mercedes-AMG EQE jsou vybaveny 328-voltovým vysokovýkonným akumulátorem pohonu, který se vyrábí podle nejnovějších standardů lithium-iontové technologie. Jeho využitelná kapacita energie je 90,6 kWh a sestává z deseti modulů s celkem 360 články typu pouch. Také systém managementu akumulátoru je u modelu EQE 53 nastaven specificky pro AMG. Jízdní programy „Sport“ a „Sport+“ jsou orientovány na výkonnost, jízdní program „Komfort“ je orientován na dojezd. Generace akumulátoru se vyznačuje vysokou energetickou hustotou a vysokým nabíjecím výkonem. Novinkou je také možnost instalace aktualizací vzduchem pro systém managementu akumulátoru pro průběžné zlepšování během životního cyklu. Model EQE 53 4MATIC+ navíc disponuje svazkem vedení specifických pro AMG, který je přizpůsoben vyššímu výkonu. Velký krok vpřed z hlediska trvalé udržitelnosti bylo dosaženo v oblasti chemie článků: obsah kobaltu se snížil na deset procent. Optimalizovaný aktivní materiál se skládá z niklu, kobaltu a manganu v poměru 8:1:1.
Krátké časy nabíjení díky inteligentnímu teplotnímu managementu
Další výhodou nové generace akumulátorů jsou krátké časy nabíjení. Akumulátor energie lze nabíjet stejnosměrným proudem do 170 kW na rychlonabíjecích stanicích. V tomto případě lze nabít vozidlo na 180 kilometrů (WLTP) za 15 minut. Díky palubní nabíječce lze elektrifikovaný vůz AMG nabít výkonem 11 kW nebo volitelně střídavým proudem do 22 kW zcela komfortně doma nebo na veřejných nabíjecích stanicích. V Japonsku bude možné i obousměrné nabíjení, tedy nabíjení oběma směry. Tuto možnost doplňují inteligentní programy nabíjení, které lze automaticky aktivovat podle lokality. S funkcemi jako nabíjení, které je mimořádně šetrné k akumulátoru, jsou procesy ještě efektivnější.